In dit dossier duikt Momus in een van de grootste uitdagingen van deze tijd: Wat moet er gebeuren om betaalbaar en gezond wonen voor iedereen bereikbaar te maken?
Word lid van de Momus community door ons te steunen met 1, 2 of meer kopjes koffie per maand. Zo draag je bij aan toegankelijke, kritische en oplossingsgerichte journalistiek, maar kun je bovendien meedenken over de koers van de onderzoeksprojecten van Momus, via onze nieuwe structuur van lezerskringen (in opbouw).
Word lidOf doneer eenmalig:
€ 5 € 15 € 45Thuiskomen lijkt vanzelfsprekend, maar voor steeds meer mensen in Nederland is dat niet het geval. Dakloosheid neemt toe, mede door een tekort aan betaalbare, passende en leefbare woningen. Mensen slapen noodgedwongen bij vrienden, op vakantieparken of zelfs op straat. De wooncrisis raakt steeds meer mensen en hun kinderen.
Om hier verandering in te brengen, werken wij, impactmakers Lara Billie Rense en Pepijn Smit, de komende tijd mee aan het project Woonproof van Momus. Wij ontwikkelen een impact strategie rond verhalen over dakloosheid, met als doel om een maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Wij hopen de verhalen van Momus verder te brengen, mogelijke oplossingen dichterbij te halen en echt iets te veranderen.
Wie zijn wij? Lees hier meer over ons:
Lara Billie Rense+Presentator en journalist Lara Billie Rense stond jarenlang aan de frontlinie van het nieuws, onder andere bij de NOS voor NPO Radio 1 bij BNR Nieuwsradio. Na een periode van bezinning onderzoekt Lara Billie hoe journalistiek weer in dienst kan staan van de samenleving. ‘Distantie is een kernwaarde onder journalisten, maar dat idee heeft bijgedragen aan een groeiende kloof tussen media en publiek.’ Bij Momus zoekt Lara Billie naar vormen van vertellen die verbinden, zonder de werkelijkheid te versimpelen. ‘Mijn uitgangspunt daarbij is radicale empathie en nieuwsgierigheid, met oog voor mensen die buiten het blikveld van traditionele media vallen.’
Pepijn Smit+In het werk van theater- en impactmaker Pepijn Smit staat de zoektocht naar hoe we nu samenleven centraal. In theatervoorstellingen, podcasts, documentaires en spellen is hij bezig om de kloof tussen kansarm en kansrijk te dichten. Onvertelde verhalen en onderbelichte perspectieven liggen hier aan de basis. Bij Momus ontwikkelen Lara Billie Rense en Pepijn een impactstrategie rondom het woondossier en onderzoeken zij hoe betaalbaar en gezond wonen toegankelijk voor iedereen kan worden.
Dakloosheid betekent veel meer dan geen dak boven je hoofd hebben. Het is een vorm van sociale uitsluiting, die diepe sporen nalaat in het leven van mensen. Het systeem in Nederland doet onvoldoende om dit te voorkomen: het is gericht op opvang via een zorgbril, waardoor mensen pas als dakloos worden erkend als ze ernstige psychische of verslavingsproblemen hebben. Hierdoor blijft een grote groep onzichtbaar.
De huidige definitie van dakloosheid is bovendien te beperkt. Veel mensen zonder vast verblijfadres, waaronder jongeren, vrouwen of mensen die bij bekenden overnachten, worden niet meegeteld. En velen melden zich niet als ‘dakloos’ omdat er geen hulp geboden wordt en uit schaamte om als dakloos persoon bestempeld te worden. De gevolgen zijn ernstig: zonder een stabiele woonplek is het moeilijk om te werken, studeren of simpelweg deel te nemen aan de samenleving.
De afgelopen tijd hebben we samen met Momus al veel onderzoek gedaan. We lazen tal van boeken, interviews en artikelen, zagen documentaires en voerden gesprekken met betrokkenen. De verhalen die we horen maken indruk. En de mate van betrokkenheid bij sommige wooncorporaties en belangenbehartigers ook. We zijn nog lang niet klaar, maar we hebben al wel wat hypotheses en vragen kunnen formuleren die we graag met jullie delen.
Een andere kijk op dakloosheid is dringend nodig. Daarvoor zijn onder meer de volgende inzichten en veranderingen belangrijk:
Vanuit deze inzichten ontwikkelen wij de komende tijd een impactstrategie. Wij stellen ervaringsdeskundigen, beleidsmakers, zorgverleners, woningcorporaties, burgers en onszelf de vragen: Waarom zijn betaalbare en gezonde woningen onbereikbaar voor zovelen? Wie zijn de mensen achter de cijfers? En wie telt niet mee? Welke structurele barrières houden verandering tegen? Hoe kunnen we beleidsmakers, woningcorporaties en burgers mobiliseren? En wat moet er veranderen aan het systeem dat nu tekortschiet in medemenselijkheid?
Door met Momus verhalen te verzamelen en te ontsluiten, hopen wij het publiek bewust te maken van de diepere oorzaken en gevolgen van de wooncrisis. De uitkomst van de Ethos-light telling zal hierin een krachtig middel zijn: het brengt de realiteit beter in beeld en helpt bij het bestrijden van het stigma. Vervolgens gaan wij ons richten op een impact strategie: hiervoor ontwikkelen wij strategische acties (dit kan in allerlei vormen: van workshops voor community builders om buurten mee te krijgen in de permanente huisvesting van mensen uit de maatschappelijke opvang tot meet-ups voor woningcorporaties en afdeling Wonen van gemeenten) waarin wij de mensen die aan de knoppen zitten stimuleren om het (radicaal) anders te doen. Het biedt een kans om de ambitie van het Nationaal Actieplan Dakloosheid – een einde aan dakloosheid in 2030 – waar te maken.
De wooncrisis is geen natuurverschijnsel, maar het resultaat van politieke keuzes. Dat betekent ook dat het anders kan. Dat willen wij laten zien in onze impact strategie: er is perspectief op verandering door de stem van mensen zonder thuis te laten horen, dak- en thuisloze mensen uit de onzichtbaarheid te halen, woonrecht te erkennen en samenwerking centraal te stellen.
We zijn er nog lang niet, dus aanvullingen en verbeteringen zijn van harte welkom. En misschien ben je het wel helemaal niet eens met bepaalde aannames die we doen, laat het ons weten. We kunnen jullie hulp goed gebruiken. Structurele verandering komt alleen tot stand als je samenwerkt. Mail naar larabillie@momusmedia.nl of pepijn@momusmedia.nl.