Jouw tip:
Volg ons op social media en praat hier met ons en anderen over ons onderzoek.
Draag bij aan onze missie met een maandelijkse of eenmalige donatie.
Heb jij tips, ideeën, vragen, of persoonlijke ervaringen rond klimaatobstructie? Deel dit met ons, en draag op die manier bij aan dit dossier. Stuur ons een email via alexander@momusmedia.nl of nina@momusmedia.nl.
Wil je ons veiliger bereiken? Gebruik dan een niet-werk, privé-emailadres om ons Signal-telefoonnummer op te vragen.
Jilles Mast is mede-oprichter van het Platform Authentieke Journalistiek. Hij doet onderzoek naar de energietransitie, Shell/NAM en de Nederlandse overheid, internationale handelsverdragen en verborgen bedrijfslobby’s.
Alexander Beunder doceerde economie aan middelbare scholen en de Universiteit van Amsterdam voordat hij in 2017 begon als onderzoeksjournalist bij Platform Authentieke Journalistiek. Hij publiceert over politiek en economie, en (de geschiedenis van) desinformatie.
Merel de Buck is doctor in de politieke antropologie en werkt sinds 2019 als onderzoeksjournalist bij Platform Authentieke Journalistiek. Ze verdiept zich in de relatie tussen Shell en de Nederlandse overheid, de kolenlobby, gaswinning in Groningen, en recent in de woningbouwsector in Utrecht. Ook is ze opzoek naar manieren om publiek meer te betrekken in haar onderzoek.
Nina is Italiaans en volgde de Master Climate Studies aan de Universiteit Wageningen met een focus op milieueconomie en beleid. Ze doet onderzoek naar de sociaal-economische impact van klimaatverandering, klimaat- en duurzaamheidsbeleid en de invloed van bedrijfslobbies.
Marit heeft een achtergrond in marketing en communicatie en is als community manager van PAJ verantwoordelijk voor onze nieuwsbrieven, social media en - in de toekomst - live events. Ons doel is om een betrokken community te ontwikkelen en zo meer participatieve en transparante onderzoeksjournalistiek te bedrijven.
Jeske Jongerius geeft als antropoloog een vernieuwende kijk op hedendaagse vraagstukken. Als onderzoeker, redacteur en spreker ontblootte ze het systeemfalen achter de wooncrisis en gaf aandacht aan de menselijke ervaring hiervan. Bij MOMUS werkt ze aan oplossingsgerichte journalistiek en de dossiers Woonproof en 2100.
Peter Lipton is fotograaf, beeldbewerker, fotoredacteur en illustrator voor journalistieke organisaties. In samenwerking met PAJ ontwikkelt hij nieuwe journalistieke vertelvormen in beeld en geluid.
Bas van Beek is mede-oprichter van Platform Authentieke Journalistiek en werkzaam als Woo-specialist bij PAJ en Follow the Money.
In 2016 schreef Chris de Ploeg met Platform Authentieke Journalistiek aan een artikelserie over het EU associatieverdrag met Oekraïne. Hij was daarvoor ook actief bij de grootschalige studentenprotesten in Amsterdam van 2015, wat leidde tot verscheidene publicaties in De Groene Amsterdammer en De Omslag. Nu organiseert hij culturele en maatschappelijke evenementen als programmamaker bij Studio/K.
Daniël de Jongh is redacteur van het halfjaarlijkse Nuart Journal. In samenwerking met PAJ heeft hij een artikel geschreven over handelsakkoord TiSA en een artikel over de lobbyclub American Chamber of Commerce.
Van harde cijfers tot persoonlijke verhalen, geschiedenis en toekomst. In dit dossier duikt Momus in een van de grootste uitdagingen van deze tijd: Wat moet er gebeuren om betaalbaar en gezond wonen voor iedereen bereikbaar te maken? Hoe maken we Nederland weer woonproof?
In samenwerking met Follow The Money onderzoeken we de verwevenheid tussen een van de grootste olie- en gasbedrijven ter wereld, Royal Dutch Shell, en de Nederlandse overheid. We deden daarbij een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) in 2019 en vroegen bij 17 bestuursorganen – gemeenten, provincies en ministeries – documenten op over hun contacten met Shell.
Hoe ziet onze samenleving eruit in 2100? Overal ter wereld worden al oplossingen bedacht en toegepast voor grote maatschappelijke problemen. Oplossingsgerichte journalistiek richt zich op het vertellen van deze verhalen: wat werkt goed, wat werkt minder, en waarom. Dit gebeurt zorgvuldig, met behoud van journalistieke waarden, en heeft als doel om mensen te inspireren en te laten zien wat mogelijk is.