Een verenigde massa is niet te verslaan. Maar in plaats van verenigd zijn we juist verdeeld op de belangrijkste thema’s van deze tijd. Daarom start 2100 met de vraag: hoe mobiliseer je mensen achter een gedeeld belang? Het belang dat de massa toch echt met elkaar deelt: een rechtvaardige en effectieve aanpak van de klimaatcrisis.
Word lid van de Momus community door ons te steunen met 1, 2 of meer kopjes koffie per maand. Zo draag je bij aan toegankelijke, kritische en oplossingsgerichte journalistiek, maar kun je bovendien meedenken over de koers van de onderzoeksprojecten van Momus, via onze nieuwe structuur van lezerskringen (in opbouw).
Word lidOf doneer eenmalig:
€ 5 € 15 € 45Een ruime meerderheid van de mensen (nationaal en internationaal) maakt zich zorgen over het klimaat. Toch denken veel mensen dat dit juist een minderheid is. Dit scheve beeld (‘valse sociale realiteit’ of ‘pluralistic ignorance’) staat verandering in de weg.
31 maart 2025. Laatste update: 11 oktober 2025
Een wetenschappelijke studie uit Nature, een interview met hoogleraar Jan Willem Bolderdijk en onderzoek van de Europese Commissie.
Drie van de vier volwassen Nederlanders (73%) maken zich zorgen om het klimaat. Negen van de tien Europeanen vindt het belangrijk om het milieu te beschermen. En zeven van de tien Nederlanders vinden dat Shell door de rechter verplicht moet worden om haar CO2-uitstoot met 45 procent te verlagen.
Toch lopen veel mensen rond met het idee dat slechts een kleine groep zich zorgen maakt over het klimaat. Dit scheve beeld wordt in de psychologie valse sociale realiteit genoemd of pluralistic ignorance. En het komt in allerlei onderzoeken terug:
Psycholoog Jan Willem Bolderdijk legt uit dat dit scheve beeld een omslag naar een duurzame samenleving in de weg staat. Voor maatschappelijke verandering is het belangrijk dat overheden en grote bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en er nieuwe wetten en regels komen. Maar de geschiedenis leert dat overheden, politici en bedrijven de maatschappij meestal volgen. Verandering ontstaat daarom volgens Bolderdijk door druk die vanuit de maatschappij op overheden en bedrijven komt. Tegelijk laat psychologisch onderzoek zien dat mensen zich eerder uitspreken als ze weten dat een grote groep het met ze eens is. Zolang mensen denken dat ze met hun klimaatzorgen tot een minderheid behoren, terwijl ze in werkelijkheid tot een meerderheid behoren, zullen ze minder uitgesproken zijn en dus ook minder druk uitoefenen op overheden en bedrijven om op grote schaal te veranderen.