Steun ons

Word lid en doe mee

Word lid van de Momus community voor 1, 2 of meer kopjes koffie per maand.

Jouw bijdrage helpt onze journalistiek toegankelijk te houden voor iedereen, zonder betaalmuren. Ook kun je als lid via lezerskringen meedenken over lopende en toekomstige onderzoeksprojecten (lees hier meer over).

Word lid

 


Of doneer eenmalig:

€ 5 € 15 € 45 € Kies zelf een bedrag
Beeld: Peter Lipton

Hoe mooi zou het zijn als Nederland in 2026 ‘Woonproof’ wordt? Dat iedereen goed, passend en betaalbaar woont. Het liefst op duurzame wijze. Dan zouden we dit dossier kunnen opheffen, of omdopen tot een inspiratiebundel van ‘best practices’ voor andere landen.  

Maar daar zijn we nog niet. Nog lang niet, vrezen we. Dus blijven wij vanuit Woonproof kritisch kijken naar wat er misgaat én onderzoeken we oplossingen die bouwstenen bieden voor een bewoonbare toekomst.

Wij geloven in diepgravend journalistiek onderzoek en een doorlopende wisselwerking met het veld om dit vraagstuk verder te helpen. Daarvoor bouwen we in 2026 voort op wat we al zijn gestart. Ook hebben we ruimte voor iets nieuws, misschien met jouw input.

Podcast met dakloze moeders

In ons sub-dossier: ‘Een einde aan dakloosheid’ onderzoeken we hoe het met de beleidsbelofte staat om dakloosheid in 2030 uit te bannen. Afgelopen jaar stond in ons onderzoek de nieuwe ETHOS-classificatie en -telmethode centraal; deze laat zien dat dakloosheid veel diverser en omvangrijker is dan gedacht. 

Wij, en de experts die we spraken, zijn vooral geschrokken van het hoge aantal vrouwen (een derde) en kinderen (een vijfde tot een zevende) die dakloos zijn. Terwijl zij een blinde vlek zijn in beleidsplannen en ambities. Wij werken nu aan een podcast over hun verhalen. Deze komt begin 2026 uit, dus stay tuned!

Heb jij een verhaal of belangrijke kennis om te delen? Mail ons op jeske@momusmedia.nl  en larabillie@momusmedia.nl 

Impactstrategie voor een einde aan dakloosheid

Het begon als een experiment waarin we ons journalistieke werk over de wooncrisis voorzichtig in de week legden bij het Impact Lab. We waren benieuwd: wat zou een impactstrateeg daarmee doen?

De impactstrategen, Pepijn Smit en Lara Billie Rense, die zich over ons Woondossier buigden, waren snel gegrepen door dakloosheid: een plan om echt iets aan de wooncrsisis te doen, begint daar. De laatste maanden hebben zij gewerkt aan een impactstrategie voor de komende jaren om het einde van dakloosheid dichterbij te brengen. Zeker voor vrouwen en kinderen.

Op 11 december pitchen zij hun plan aan geïnteresseerden, betrokkenen en potentiële financiers. Vanuit Momus hopen we natuurlijk dat ze de steun krijgen om het uit te voeren. Wij zullen dan verslag doen van hun ontwikkelingen en meet-ups organiseren in het veld. Zodat impact en journalistiek elkaar blijven voeden.

Van wie is de wijk?

Utrecht-Overvecht is een prachtwijk. Of een krachtwijk. Of een probleemwijk. Of een wijk met kwetsbaarheden. De woorden die politici gebruiken veranderen steeds. Zo kunnen ze makkelijker uitleggen waarom ze willen ingrijpen in de wijk. Wat niet verandert: Utrecht-Overvecht is een wijk waar mensen gewoon wonen en leven.

Wat doet het met je wijk als er grootschalige overheidsprogramma’s worden uitgerold om de ‘leefbaarheid’ te verbeteren? Wat hebben wijkbewoners zelf nog over hun wijk te zeggen? 

De eerste helft van 2026 zijn de Momus journalisten in Overvecht te vinden om antwoorden op die vraag te zoeken. Blijf hierover op de hoogte via ons subdossier ‘Van wie is de wijk’.

Heb jij input of een verhaal om bij te dragen? Mail ons op jeske@momusmedia.nl en merel@momusmedia.nl

Meer Woonproof, met jou?

Wij staan altijd open voor input en samenwerkingen op dit dossier. Werk jij aan een onderzoek waar je ons in wilt betrekken? Heb jij belangrijke informatie, een interessante tip of een verhaal dat gedeeld moet worden? Schroom niet om ons een berichtje te sturen (merel@momusmedia.nl, jeske@momusmedia.nl en larabillie@momusmedia.nl).

Belangrijk is wel dat het breder is dan een individuele casus. Het dient een groter verhaal, ontbloot een structureel probleem of geeft richting aan een oplossing voor een maatschappelijke uitdaging. Voor inspiratie hiervoor kun je een kijkje nemen in onze subdossiers

Op naar meer Woonproof in 2026!