Een nieuwe naam, met nieuwe missies
Sinds 2025 heet dit platform Momus (voorheen Platform Authentieke Journalistiek). Lees hier meer over onze nieuwe plannen.
Een nieuwe naam, met nieuwe missies
Sinds 2025 heet dit platform Momus (voorheen Platform Authentieke Journalistiek). Lees hier meer over onze nieuwe plannen.
Ons platform krijgt na meer dan tien jaar een grondige renovatie. Een nieuwe naam (Platform Authentieke Journalistiek wordt Momus), een nieuwe website (komt binnenkort) en een nieuwe missie: naast het kritisch aankaarten van problemen onderzoeken we (even kritisch) ook de mogelijke oplossingen. Via het Momus Memos dossier houden we je op de hoogte van de laatste organisatorische ontwikkelingen.
Draag bij aan dit en ander onderzoek van ons, via een eenmalige of maandelijkse donatie aan onze (ANBI) stichting.
In onderstaand logboek leggen we via korte notities de belangrijkste ontwikkelingen rond ons vernieuwingstraject vast.
Januari 2024: start van vernieuwingstraject
In januari 2024 startte ons vernieuwingstraject. Dankzij financiële steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ) – in totaal € 161.668,- voor een periode van twee jaar – kunnen we zowel een vernieuwing van ons merk, huisstijl en website bekostigen, maar ook een aantal journalistieke experimenten starten zoals het produceren van podcasts.
Februari 2024: een Meetup met lezers
Om ook onze lezers mee te laten denken over onze vernieuwing, organiseerden we een (kleinschalige) meetup op ons kantoor in Utrecht. Lees de resultaten van deze meetup in deze update.
April 2024: een stap richting oplossingsgerichte journalistiek
Ons voornemen om “oplossingsgerichte journalistiek” (solutions journalism) op te nemen in de nieuwe missies van ons platform is nu openlijk naar buiten gebracht. Lees de update hierover hier.
December 2024: onze eerste podcasts
Na het volgen van een podcastcursus eerder in het jaar, produceerden we onze eerste eigen podcasts. Als onderdeel van het dossier Klimaatdromers lanceerden we in december drie podcasts over “klimaatobstructie” – alles dat effectief klimaatbeleid bewust of onbewust tegen houdt of vertraagt, van klimaatdesinformatie tot lobbypraktijken. Beluister het resultaat hier, hier en hier, en laat ook vooral hier weten wat je van de podcasts vind.
December 2024: een nieuwe naam (Momus)
Terwijl de nieuwe huisstijl en website nog in ontwikkeling zijn, kan het platform wel alvast haar nieuwe naam bekend maken. Talloze brainstormsessies leidden uiteindelijk tot de volgende vijf letters: Momus. De inspiratie: een figuur uit de Griekse mythologie die voortdurend de goden bekritiseerde, met kritieken die echter ook soms oplossingen bevatten. Dat sluit mooi aan bij onze nieuwe missie.
Maart 2024: een nieuw "SoJo" onderzoeksproject
In samenwerking met journalist Tim de Jong lanceren we het nieuwe onderzoeksproject “Mobiliseer“, een subdossier van het “2100” dossier waarin oplossingsgerichte journalistiek (solutions journalism) centraal staat. Lees hier de eerste update uit het nieuwe dossier voor een uitgebreidere toelichting.
Maart 2024: de huisstijl af. Nu de website nog.
Na talloze creatieve brainstormsessies en vergaderingen is er een nieuw logo en huisstijl ontwikkeld (door Gijs Lammers) waar we tevreden mee zijn. Op dit moment gaat onze websitebouwer hiermee aan de slag. Het geeft ons niet alleen een nieuw “jasje”, maar ook een vernieuwde online infrastructuur, op basis van onze nieuwe missies: oplossingsgerichte maar ook transparante journalistiek.
Heb jij tips, ideeën, concrete voorstellen of vragen over onze organisatie? Stuur ons een email via info@momusmedia.nl
Lees hier meer over Momus, onze achtergrond en onze leidraad.
✉️merel@momusmedia.nl
Merel de Buck is doctor in de politieke antropologie en werkt sinds 2019 als onderzoeksjournalist bij Momus (voorheen Platform Authentieke Journalistiek). Ze verdiept zich in de relatie tussen Shell en de Nederlandse overheid, de kolenlobby, gaswinning in Groningen, en recent in de woningbouwsector in Utrecht. Ook is ze opzoek naar manieren om publiek meer te betrekken in haar onderzoek.
✉️jeske@momusmedia.nl
Jeske Jongerius geeft als antropoloog een vernieuwende kijk op hedendaagse vraagstukken. Als onderzoeker, redacteur en spreker ontblootte ze het systeemfalen achter de wooncrisis en gaf aandacht aan de menselijke ervaring hiervan. Bij Momus werkt ze aan oplossingsgerichte journalistiek en de dossiers Woonproof en 2100.
✉️jilles@momusmedia.nl
Jilles Mast is mede-oprichter van Momus (voorheen Platform Authentieke Journalistiek). Hij doet onderzoek naar de energietransitie, Shell/NAM en de Nederlandse overheid, internationale handelsverdragen en verborgen bedrijfslobby’s.
✉️nina@momusmedia.nl
Nina is Italiaans en volgde de Master Climate Studies aan de Universiteit Wageningen met een focus op milieueconomie en beleid. Ze doet onderzoek naar de sociaal-economische impact van klimaatverandering, klimaat- en duurzaamheidsbeleid en de invloed van bedrijfslobbies.
Marit heeft een achtergrond in marketing en communicatie en is als community manager van Momus verantwoordelijk voor onze nieuwsbrieven, social media en - in de toekomst - live events. Ons doel is om een betrokken community te ontwikkelen en zo meer participatieve en transparante onderzoeksjournalistiek te bedrijven.
Tim de Jong onderzoekt hóe we tot een menselijkere en duurzame samenleving komen. Hij kijkt waar het pijn doet en vooral hoe dat anders kan. Daarbij probeert hij echte oplossingen van bullshit en greenwashing te onderscheiden.
Tim heeft jarenlang als gedragswetenschapper gewerkt, maar stapte daarna over naar de journalistiek. Toch neemt hij zijn psychologische achtergrond nog altijd mee door de menselijke kant van de klimaatcrisis begrijpelijk te maken en te vertalen naar ons dagelijks leven. Voor Vrij Nederland maakte hij grote interviews met voorlopers in de klimaatstrijd en een serie over vertragende en versnellende klimaatverhalen.
Peter Lipton is fotograaf, beeldbewerker, fotoredacteur en illustrator voor journalistieke organisaties. In samenwerking met Momus ontwikkelt hij nieuwe journalistieke vertelvormen in beeld en geluid.
✉️ alexander@momusmedia.nl
Alexander Beunder rolde 2017 Momus binnen (destijds nog Platform Authentieke Journalistiek). Thema’s: De politieke invloed van Shell, de geldstromen achter klimaatontkenning en de geschiedenis van desinformatie en complotdenken. Lees zijn werk in Follow They Money, De Volkskrant, De Groene Amsterdammer, Economisch Statistische Berichten, Sargasso, Republiek Allochtonië, en het in 2024 uitgebrachte Routledge Handbook of the Influence Industry.